10 dagen op datakamp tijdens de Gentse Feesten

Tien lange dagen kon je op de Gentse Feesten naar datakamp, een  prettig gestoord parallel universum, georganiseerd door vzw Cirq. Om datakamp te betreden moest een bezoeker kiezen: ben ik premium of free?

© Annelies Vanhove

© Annelies Vanhove

Free members werden het op datakamp knap lastig gemaakt. Terwijl ze vervelende analoge pop-ups wegklikten, sprokkelden premium members punten om te promoveren tot VIP member, inclusief vierlagig toiletpapier. Ruim 85% van de bezoekers koos voor het bevoorrechte premium membership, daarvoor moesten ze énkel hun RFID-bandje koppelen aan hun Facebook profiel. 

© Annelies Vanhove

© Annelies Vanhove

Samen met vzw Cirq en een grote groep enthousiastelingen bouwden we een check-in game platform met real-time visualisaties: bij iedere toilet check-in vloog een 💩-emoji over het grote LED scherm, in overlay met de live feed. Leuker dan Facebook Live! Tijdens de dagelijkse apotheose van VJ Lamoot mixten bezoekers live mee met vliegende animated gifs, aangepast aan het liedje op dat moment. Het was ook voor ons de eerste maal dat we een vliegende Samson hond emoji zagen. En ook de andere emoji's waren speciaal

© Studio 100

© Studio 100

Maar wat écht ontplofte op datakamp was de dagelijkse poll om een kuikentje, al dan niet, in een blender te mixen. Het was aan de "anonieme" gebruiker die het kuikentje in de blender wilde draaien om op de knop te drukken. Bezoekers konden meermaals stemmen: fysiek via een RFID-paal of met een eenvoudige web-app. Géén kuikentjes werden gedood. Noch met de app, noch met de blender.

© Annelies Vanhove

© Annelies Vanhove

Met experiment voor Datakamp wilde Small Town Heroes vooral toetsen hoe ons Zender platform  snel en makkelijk kan ingezet worden voor festivals en evenementen, inclusief integraties met een externe profiel database en een RFID-check-in systeem. En we waren uiteraard ook benieuwd naar de bereidwilligheid van bezoekers om mee te spelen met hun smartphones of RFID-bracelet tijdens een sociaal evenement zoals de Gentse Feesten. Niet zo verrassend: een relevante Call-to-action (kuiken of blender) blijft het belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle interactie.

Na het politieverbod om kuikens in een blender te mixen werd overgegaan naar een nieuwe poll. 

Na het politieverbod om kuikens in een blender te mixen werd overgegaan naar een nieuwe poll. 

Het DIY game-platform van datakamp was een samenwerking van tientallen gepassioneerde coders, testers en dromers: kudos Xavier, Patrick en de Cirq posse, project bezieler Michel, backend wiz kid Jan Willem, frontend worstelaar Thijs, Kasper en Wouter voor alle RFID magic, VJ's voor 10 dagen Jannes en Thomas, Hans, Thomas, Jens en duust andere mensen. Het was machtig. 

--

Datakamp in het FAKE nieuws: Vice, NOS, VRT, De Morgen, NPO Radio 1

Datakamp op Facebook